7.6 C
New York
Pondělí, 29 dubna, 2024
zpravy
HomeAuto MotoArmatura elektromotorů

Armatura elektromotorů

Kotva se skládá z vinutého drátu na feromagnetickém jádru. Proud protékající vodičem na něj působí Lorentzovou silou a otáčí rotorem, který dodává mechanický výkon. Vinutí jsou dráty umístěné v cívkách, obvykle ovinuté kolem měkkého, vrstveného, železného, feromagnetického jádra, které při dodávce proudu vytvářejí magnetické póly.

Diagram

Description automatically generated

Elektromotory (i malé elektromotory) se vyrábějí jak v bezpólovém, tak v jednopólovém uspořádání. U solitérních motorů jsou jádra na statoru a rotoru opatřena výstupky známými jako póly směřujícími k sobě, přičemž kolem každého pólu je pod pólovou plochou navinut drát, který se při průchodu proudu drátem stává jižním nebo severním pólem pole. U motorů (elektromotor 3kw) bez šikmých pólů (nebo s kruhovým rotorem či rozloženým polem) je jádro válcem s navinutým drátem rovnoměrně rozloženým v drážkách po obvodu. Přívod střídavého proudu do vinutí vytváří ve feromagnetickém jádře póly, které se neustále otáčejí. Motory se stíněnými póly mají kolem části pólu vinutí, které zpožďuje fázi magnetického pole pro tento pól.

Komutátor elektromotoru

Komutátor je otočný elektrický spínač, který přivádí střídavý nebo stejnosměrný proud do rotoru. Při otáčení hřídele periodicky mění směr toku proudu ve vinutí rotoru. Skládá se z válce, který je tvořen řadou kovových kontaktních částí na kotvě. Elektrické kontakty, nazývané „kartáče“, se skládají z měkkého vodivého materiálu, například uhlíku, přitisknutého ke komutátoru. Kartáče vytvářejí při otáčení posuvné kontakty s po sobě jdoucími částmi komutátoru a dodávají proud do rotoru.

Mohlo by vás zajímat: frekvenční měnič 400v, trojfázový frekvenčný menič

Rány rotorového drátu jsou připojeny ke komutátorovým sekcím. Komutátor periodicky mění směr proudu ve vinutí rotoru při každé půl otáčce (180°), proto je točivý moment působící na rotor vždy ve stejném směru. Bez této změny směru proudu by se směr točivého momentu na každém vinutí rotoru při každé půl otáčce obrátil, a rotor by se proto zastavil. Komutátorové motory toho nejsou schopny a komutátorové motory byly často nahrazovány bezkartáčovými stejnosměrnými motory, indukčními motory a motory s permanentními magnety.

Zdroje: elektromotory-menice.cz, frekvencnemenice.sk, iqsdirectory.com, elements.envato.com

- Reklama -PR článek

Redakce doporučuje